Hur tänker tjuvar?

Det blev inget inlägg igår, för igår var jag så förbannad som jag bara blir vid sällsynta tillfällen. Idag har jag lugnat ner mig något. Men bara något. Tanken på att det smyger runt en tjuv här i trapphuset gör mig frustrerad. Vem har egentligen mage att stjäla från sina grannar? Vem tar sin källarnyckel och går ner och kollar runt i sina grannars förråd? Vem hittar ett lämpligt förråd och drar bort hasparna där hänglåset sitter? Vem stjäl två stora fyllda svarta sopsäckar? Vem i kattsingen tyckte att de behövde de pantflaskorna mer än jag gjorde?

Att jag och pojkvännen fått säckarna som tack för hjälpen och inte själv drukit den mängden läsk hör inte hit. Ska det vara så svårt att skilja på rätt och fel? Mitt och ditt? Och varför passade tjuven inte på att ta en nedmonterad skrivbordsstol? Eller en öppnad burk gul målarfärg? Jag kanske ska vara tacksam för att tjuven lät mig behålla en gammal gammal släde åtminstone, antagligen det enda som var värt något i det förrådet!

Kommentarer

Anonym sa…
Kan vara så att det faktiskt inte är någon av dina nuvarande grannar. En tidigare hyresgäst kan ha tagit med sig nyckel och använder den nu. Kan man ju hoppas för granfridens skull i alla fall.
Pantflaskorna ger ju omedelbara pengar, som han (för det är med 99% säkerhet en han)kan gå till systemet och handla för.
Själv försöker jag att inte hetsa upp mig över jobbgrejer.
Matilda sa…
Cat >> Jag hoppas verkligen inte det var någon av mina grannar! Jag vill inte tro något sådant om dem. och det heter väl att tillfället för tjuven...
Jag tror jag vet vem du kan leta efter.

Du ska leta efter en skum person med konstig toppluva, kikare, fjällrävenkläder, ryggsäck, stora kängor och en kropsslukt som inte ger ifrån sig en doft av rosor eller hallon.
För det är ungefär dom ser ut...miljöaktivisterna alltså!

Jag tror att debatten om miljöfrågorna har gått så långt att miljöaktivisterna gör inbrott för att få tag i pantflaskor.
Allt för miljön!
Så du kan se det lite som en...hmm Robin Hood-grej. ;)
Förtydligande: Robin Hood tar från miljöbovarna och ger åt miljön...typ. ;)

Förtydligande 2: Glömde "så" mellan "ungefär" och "dom".

Förtydligande 3: Jag gör en helgardering och ber om ursäkt för eventuella stavfel i detta inlägg med. :D
Anonym sa…
Hu, det jobbiga är väl inte förlusten av pantflaskorna utan vetskapen om att nån gör sådär. Rotar bland ens saker. Jag är inte avundsjuk.

Men vad har vi för förråd, om det bara är att rycka bort nån hasp? Jag trodde de flesta förråd krävde en "klippning" för att komma in. Men sen är jag från landet också, där det aldrig hände någonting.
Hilda sa…
Förstår din frustration och ilska, man blir både arg och ledsen, över grejen liksom!
Så fräckt! De tog ju dina pengar!
Hmmmpfff!!!!

Inte snällt alls...skickar genast en av befriarabbisklubbens ättlingar dit för att lösa mysteriet...(han är ättling till Zeb Macahan)

Skämt åsido..men jag är ju sånn! Förlåt...du veeet vad jag menar?

Snart...mycket snart kommer ditt fina pris jag vann att avnjutas å cyberspace...Kusin Monica har redan haft synpunkter angående det...
Matilda sa…
C. Van Tijaax >> Jaså är det dem! Det borde jag ju ha kunnat räkna ut. Men jag hade ju inte tänkt att hälla ut påsarna i ett naturreservat direkt.. jag HADE tänkt panta dem...

Fast jag håller inte med om deras utseende, de jag ser brukar vara klädda i mörkblåjacka med grönt texttryck på ryggen och i händerna har de en tjock mapp med massa papper de vill att man ska skriva på. Och så står de precis utanför den vägen till skolan som de flesta FATTIGA studenterna tar...

Helt ok med garderingar för stavfel, du är i gott sällskap! :D

Linn >> Förråden är från 60-talet, på den tiden då grannsämjan var på topp och ingen var rädd för att bli rånad eller våldtagen för att ge gick själv genom stan sent en kväll...

Hilda >> ja lite rätt har man att vara arg på de jäklarna! ;)

Stellapolaris >> nej, jag vet faktiskt inte vad du menar! Men jag är glad ändå! tackar för din detekivinsats :D
Anonym sa…
Tips. Sätt upp ditt fina blogginlägg i trappan och i trappan intill. Det borde få dem att skämmas.
Matilda sa…
Anonym >> Har faktiskt satt upp en lapp i trappuppgången, men mer som en varning till andra, att låsa sina förråd bättre...