The Other Cinema

Igår var jag på bio i London 1948.

Det finns en organisation som heter the Secret Cinema, de anordnar hemliga filmvisningar. Du köper en biljett och får inte veta förrän någon dag innan var du ska befinna dig. Väl där har de återskapat en stämning av tidsperioden eller av filmen (som du framtills nu inte vetat vilken det är). Jag har tyvärr inte haft möjlighet att gå på en av visningarna ännu men Secret Cinema är relaterad till den nystartade The Other Cinema som organiserade gårdagens event. The Other Cinema är en pop-up biograf som vill återskapa biografkänslan från förr. På grund av ett återbud fick jag en biljett av en vän och allt jag visste var att det var Brief Encounter (1945), på the Troxy Picture Palace. Och att det var black tie som dress code och att man skulle ta med sig en blomma (pga alla hjärtans dag, förstås).


Jag hade inga förväntningar alls och jag tror det gjorde upplevelsen än mer imponerande. Kön var lång med män i svart kostym och svart slips och kvinnor i 40-tals klänningar. Personalen var klädda tidsenligt och salongen var mer som en restaurang än en modern biograf. Fotografer, poliser och andra karaktärer minglade runt i den enorma Troxy. Där fanns ett popcornstånd, café, matservering, bar och 40-tals fotografering med lämplig bakgrund.

Innan filmen bjöds det på livemusik och underhållning på scenen. Det var allsång med Maybe it's because I'm a Londoner och It's a long way to Tipparary. Efter filmen gjorde de plats för ett dansgolv. En väldigt väldigt häftig upplevelse!

 
 

Kommentarer

Karin sa…
Nu är jag allt lite avundsjuk!
Hanna sa…
Wow, coolt! Jag blir alltid imponerad när de lyckats återskapa en tidsera i tv-serier. Alltså var skakar de fram gamla polisbilar och annat från 70-talet. Jag vill bara kliva in i scenen.
Matilda sa…
Karin >> Jag misstänkte att du skulle bli det! :D

Hanna >> Instämmer! Här i UK har jag stött på flera inspelningar av kostymdramer ofta från skiftet mellan 1800- och 1900-tal. Antingen har filmbolagen stora samlingar av historiska föremål och fordon eller så är det samma som återkommer gång på gång! Det finns ju en del Living History Museum med både original och replikor som säkert får ta emot mängder av samtal från filmproduktioner.